Myötätuntomeditaatio

Galleria

Lukijani,

Stressaako sinua päivittäin? Tuntuuko siltä että sinulta vaaditaan liikaa tai ettet riitä sellaisena kuin olet? Onko sinun vaikea rakastaa itseäsi? Tuntuuko kaikki jatkuvasti keskeneräiseltä?

STRESSI ON MONIA VAIVAAVA PIIRRE

Länsimaisessa kulttuurissa nämä kysymykset ympäröivät monien elämää ja arkea. Mitä jos eläisitkin hetken todellisuudessa, jossa saat olla sellainen kuin olet, olitpa ärsyyntynyt, stressaantunut tai väsynyt? Mitä jos sinut hyväksyttäisiin juuri sellaisena, eikä sinun pidäkään pystyä kaikkeen tai vaatia itseltäsi niin paljon?

MYÖTÄTUNTO JA HYVÄKSYMINEN TYÖKALUINA NEGATIIVISTEN TUNTEIDEN KÄSITTELYYN

Omalla kohdalla tähän todellisuuteen kurkottaminen on lähtenyt itseni hyväksymisestä, itseni myötätuntoisesta tarkastelusta, sellaisena kuin olen. Tämä voi joistakin tuntua pilvilinnalta, mutta siinä on mahdollista elää, mikäli on valmis uskomaan ja elämään sen mukaan. Se on oikeastaan aika helppoa, sillä hyväksyvä ja myötätuntoinen asenne itseä kohtaan on nimittäin maailman luonnollisin asia. Ja stressin keskellä tämä asenne auttaa jaksamaan.

MYÖTÄTUNTOMEDITAATIO

Seuraavaksi kerron erään tekniikan, ohjatun meditaation, jolla tähän todellisuuteen on mahdollista päästä. Inspiraatio tähän on peräisin Mette -myötätuntomeditaatiosta, jonka olen napannut itsetunto-blogista. Olen huomannut sen parantavan vaikutuksen itseeni!

Myötätuntoisesta asenteesta on tehty tutkimus. Sen mukaan myötätuntoisen asenteen on huomattu lisäävän positiivisia tunteita.

IMG-20151009-WA0000

Ohjeistamassa seminaariväkeä kohti myötätuntoista asennetta

Vedin tämän meditaation eräässä seminaarissa yli sadalle henkilölle. Matalalla profiililla pois salista sitten liikkuessani muutamatkin kasvot kääntyivät hymyilemään minulle ohjelman ohella. Ehkä siis, tällä oli jotain vaikutusta!

Harjoitus on tässä jaettu kahteen vaihtoehtoon, violettiin ja vihreään, joista molempia kannattaa kokeilla. Valitse se, mikä puhuttelee sinua enemmän. (Tulen lataamaan tänne pian kuunteluraidan, jossa ohjeistan meditaation, niin voit keskittyä vain kuuntelemaan)

Harjoituksen aikana häiriötekijöitä ilmaantuu aina ja kun huomaat niitä, anna niiden mennä ohi. Kun huomiosi vaeltaa, palaa antamaan hellää huomiota itsellesi. Jos koet, että tämä tuntuu vaikealta, voit vain hyväksyä tämän ja olla vaatimatta itseltäsi mitään. Kunnioita itsesi rajoja.
Ota itselle mukava, suhteellisen suora ja rento asento. Laita jalat maahan ja suorista niska. Anna itsesi rentoutua. Voit sulkea silmäsi ja vain keskittyä nykyhetkeen. Hengitä muutama kerta syvään vatsaan asti ja anna uloshengityksen tulla lantion pohjasta.

Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:

  • Astuessasi tähän huoneeseen, mitä mielessäsi liikkui?
  • Millainen olo sinulla oli?
  • Miltä kehossasi tuntui?

Voit nyt jättää sivuun päässä pyörivät mietteesi ja kohdistaa huomiosi sydämen alueelle. Miltä siellä tuntuu?

Hengitä muutama kertaa syvään, hitaasti ja täysin sydämin. Voit vaikka kuvitella hengittäväsi ulos sydämen kautta.

Muista, että jokainen elävä olento haluaa elää rauhassa ja onnellisena. Yhdy tähän toiveeseen: “Aivan kuten kaikki muutkin haluavat olla onnellisia ja kärsimyksestä vapaita, toivon minäkin olevani onnellinen ja kärsimyksestä vapaa”. Anna itsesi kokea tämän rakastavan toiveen lämpö. Pidä huomio sydämessäsi ja tunne sen hyvä tahto.

1) Jos koet sen oikeaksi, voit myös luoda mielikuvan itsestäsi jossain miellyttävässä ympäristössä, mutta voit myös pysyä vain tässä, miten parhaalta tuntuu. Toistele mielessäsi seuraavia lauseita hiljaa ja lempeästi:

  • Toivon itselleni turvaa. 
  • Toivon itselleni onnellisuutta. 
  • Toivon itselleni terveyttä.
  • Toivon itselleni rauhallista elämää. 

Anna lauseiden vaikuttaa ja ymmärrä niiden tarkoitus. Jos on tarpeen, toista jokainen lause muutaman kerran, jotta se kirkastuu sinulle. Sisäistä niiden sanoma sydämessäsi.

Voit ottaa rauhallisesti ja nauttia rakastavasta sydämestäsi ja maistella sanojen merkitystä. Huomatessasi mielen vaeltavan, toista ja tarjoa lauseet uudelleen suurenmoiselle itsellesi. Voit halutessasi asettaa kätesi sydämellesi ja muistaa aikeesi täyttyä rakkaudesta ja lempeydestä.

“Aivan kuten kaikki muutkin haluavat olla onnellisia ja vapaita kärsimyksestä, toivon minäkin olevani onnellinen ja vapaa kärsimyksestä.” Palaa aina eksyessäsi lauseisiin. 

2) Kuvittele mielessäsi eteesi itsesi 3-5 vuotiaana lapsena. Huomaa mitä vaatteita hänellä on yllä. Näe, kuinka se on pienikokoinen ja hellyttävän vilpitön ja aito ja katsoo sinua suoraan silmiin. Katso häntä takaisin. Tarkkaile sisälläsi herääviä tuntemuksia.

Hymyile hänelle ja näe, kuinka hän hymyilee takaisin. Sano hänelle mielessäsi, kuinka hän on aina turvassa ja rakastettu, kuinka et koskaan jätä häntä yksin ja pidät hänet aina hellässä hoivassa. Voit ottaa häntä kädestä ja leikkiä tai tanssia jos siltä tuntuu. Voit halata tätä pientä lasta oikein rakastavasti. Kuinka hän on sen kaiken rakkauden arvoinen mitä voitkaan hänelle koskaan antaa. Kuinka hyväksyt hänet aina sellaisena kuin hän on.

Sitten kuvittele, että hän alkaa pikkuhiljaa kutistua. Näe, kuinka hän pienenee ja pienenee. Anna hänen kutistua aivan pikkuruiseksi, sormenpään kokoiseksi.

Sitten voit ottaa hänet kämmenellesi. Kuvittele kuinka siirrät hänet hitaasti kohti omaa rintaasi, sinne missä sydämesi sykkii lämpimänä. Kuvittele, että avaat sydämesi ja siirrät tämän pienen lapsen ihan sen keskelle. Siellä hän on aina rakastettu, aina turvassa. Aina lämpimässä ja parantavien tunteiden ja ajatusten ympäröimänä. Hän ei ole koskaan yksin, eikä häneltä koskaan vaadita mitään.

Voit aina vähän väliä (etenkin harjoituksen jälkeen) kurkistaa sydämeesi ja nähdä kuinka hän on siellä aina turvassa, aina rakastettu. Tunne sisimpäsi hyvä tahto.


Voit alkaa hiljalleen palata. Laita kädet hellästi ympärillesi ja halaa itseäsi kaikella sillä myötätunnolla ja lempeydellä, jota sinusta löytyy. Hengitä omaan tahtiisi muutaman kerran oikein syvään sisälle ja ulos.

Seuraavalla sisäänhengityksellä nosta kädet etukautta ilmaan. Hengitä sisääsi iloa, valoa ja voimaa, mitä maailma haluaa sinulle tarjota. Seuraavan uloshengityksen aikana laske kädet hellästi ja lempeästi polvien päälle. Tunne, miten sisäänhengityksellä rakastava olo valtaa kehosi.

Uloshengityksellä voit pitää rakastavan olon sisälläsi ja antaa samalla kaiken turhan ja ylimääräisen valua itsestäsi pois. Voit vaikka puristaa kädet nyrkkiin ja hengittää sisään rakkautta ja uloshengityksellä vapautua kaikesta taakasta. Kaikesta siitä, joka estää näkemästä kuinka suurenmoinen oikeasti olet.

Ennen kuin avaat silmäsi, voit hymyillä ja ottaa maailman vastaan sellaisena kuin se on, hengittää sisään sen rakkautta ja nähdä toivo kaikkialla ympärilläsi. Kaikki on hyvin elämässäsi.

pamelamiles1

Rakasta itseäsi. Vaikka toisinaan soimaisit itseäsi, saat olla juuri sellainen kuin olet. Rakasta itseäsi.

Lähteet:

itsetunto.blogspot.fi

Kuvalähteet:

https://notsalmon.com/2012/07/20/love-this-joy-booster-from-pamela-miles-aka-wellth/

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s